FAQ - Veelgestelde vragen
Hieronder vind je een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden over het lidmaatschap. Staat jouw vraag er niet bij neem dan contact op met BiblioPlus. Dit kan via het contactformulier of telefonisch via 0485 - 583 500.
Ik ben mijn pasje kwijt. Wat kan ik het beste doen?
Meld zo snel mogelijk bij jouw bibliotheek dat je jouw pas bent verloren, zodat deze geblokkeerd kan worden. Dit kunt je ook doen door een mail te sturen naar info@biblioplus.nl onder vermelding van je lenersnummer. Bij de balie in de bibliotheek kun je ook terecht voor het laten blokkeren van jouw pas. Heb je je pas gevonden of wil je een nieuwe pas aanvragen, dan kan dit alleen bij de balie in de bibliotheek op vertoon van een geldig legitimatiebewijs. Een nieuw pas kost € 3,00.
Bij welke vestigingen mag ik materialen lenen en hoeveel?
Je kunt materialen lenen bij alle vestigingen van BiblioPlus. Met het Lenen Comfort en Jeugd & Jongeren abonnement mag je tot maximaal 15 materialen lenen. Met het Lenen Light abonnement mag je tot maximaal 10 materialen lenen waarvan 4 boeken. Op deze website vindt u de Uitleentarieven van alle materialen.
Wat is Mijn account?
Via Mijn account regel je al jouw bibliotheekzaken online. Of het nou verlengen of reserveren is, je leenhistorie inzien of je emailadres wijzigen. Maar ook: je financiële gegevens bekijken of rechtstreeks zoeken en reserveren in de bibliotheekcatalogus.
Hoe krijg ik toegang tot Mijn account?
U kunt inloggen in Mijn account vanaf elke computer via www.biblioplus.nl of op een computer in een van de bibliotheekvestigingen van BiblioPlus. Hou je bibliotheekpas bij de hand voor jouw lidmaatschapsnummer. Dit nummer, bestaande uit 14 cijfers te vinden op de rechterzijde van uw pas, geeft samen met een pincode toegang tot Mijn Menu. De pincode bestaat standaard uit vier cijfers MMJJ: de maand het jaartal van jouw geboortedatum. Voorbeeld: de geboortedatum is 1 november 1974. De code wordt dan 1174.
Mag ik materialen ook terugbrengen bij andere vestigingen van BiblioPlus?
Middels het onderling leenverkeer is het mogelijk om boeken en andere materialen (ruim 260.000 materialen) van alle bibliotheken van BiblioPlus te lenen en ook weer in te leveren.
Wat kan ik doen als ik een boek of ander materiaal kwijt ben, of heb beschadigd?
Verloren gegaan materiaal, onherstelbaar beschadigd materiaal, of materiaal waaraan een essentieel onderdeel ontbreekt, moet worden vergoed tot een bedrag dat wordt vastgesteld op basis van de nieuwprijs.
Ik wil een materiaal lenen dat niet bij BiblioPlus aanwezig is. Kan ik dit reserveren?
Ja, je kunt materialen reserveren wanneer deze zijn uitgeleend is of niet aanwezig zijn. Dat kan bij de klantenservice in de bibliotheek. Het aanvragen van cd's en muziekdvd's kan via Leendirect van Muziekweb. Het reserveren van materialen binnen BiblioPlus is gratis. Alleen voor lenen van dvd's gelden uitleengelden. De bedragen vindt u in het tarievenoverzicht.
Ik wil graag op de hoogte gehouden worden van activiteiten van de bibliotheek. Kan dat?
Ja, dat kan. Op deze website kun je je aanmelden voor de maandelijkse nieuwsbrief van BiblioPlus. Wanneer je hier jouw gegevens invult, krijg je onze nieuwsbrief per e-mail toegestuurd. Ook als je geen lid bent, kun je van deze service gebruik maken.
Ik ga verhuizen. Kan ik mijn abonnement laten overnemen door een andere bibliotheek?
Wanneer je gaat verhuizen, kun je proberen jouw abonnement over te laten nemen door een bibliotheek buiten BiblioPlus. Je kunt bij BiblioPlus een inschrijfbewijs halen waarop staat dat je een abonnement hebt bij BiblioPlus. Wanneer je met dit inschrijfbewijs naar de bibliotheek in je nieuwe woonplaats gaat, kun je vragen of ze jouw oude abonnement willen overnemen. Bibliotheken zijn dit niet verplicht.
Ik wil alleen lid zijn van de bibliotheek in de vakantie, kan dat?
Ja, dat kan. Je kunt gebruik maken van het proefabonnement. Het abonnement is drie maanden geldig. Wanneer je bij het aanmelding aangeeft dat je het proefabonnement wilt gebruiken als vakantieabonnement wordt er meteen een einddatum aan het proefabonnement gekoppeld. LET OP! Dit abonnement kun je alleen in de vestigingen afsluiten.
Ik ga verhuizen. Waar kan ik een adreswijziging doorgeven?
Wanneer je gaat verhuizen, kun je bij de bibliotheek of via deze website onder contact een adreswijziging doorgeven.
Ik heb mijn e-mailadres gewijzigd. Waar kan ik dit aanpassen?
Via de website van BiblioPlus kunt u in Mijn account bij de optie “Wijzig persoonlijke gegevens” je e-mailadres wijzigen. Klik op bewerkern om de aanpassingen op te slaan.
Waar kan ik terecht met klachten, complimenten of suggesties?
Je kunt hiermee terecht bij klantenservice in jouw bibliotheek en op deze website. Bij de klantenservice kun je een formulier vragen. Op deze website kun je jouw opmerking of vraag stellen via het Contactformulier.